دبیرستان Kunshan، گروه United Design
هدف اصلی در این طراحی، تعامل این سیستم با منظر آن است. برای رسیدن به این هدف، سبک باغ های Suzhou به عنوان مرجع اصلی قرار گرفته است که در آنها، آب نقش اصلی را بازی می کند. در این پروژه سعی بر آن است که حضور آب در قالب طراحی مدرن، پررنگ تر شود.

اختصاصی معماری نیوز:

گروه معماران:United Design Group(UDG)، چین
محل احداث پروژه: کانشان، چین
سرپرست طراحی: Simone De Gradi
گروه طراحان: Hu Wei, Feng Hai Hua, Wang Wei Shi
مساحت سایت: ۲۰۰۱۰۰ مترمربع
مساحت ساخته شده:  ۸۴۱۹۷ مترمربع
زیربنا: ۳۰۹۶۲ مترمربع
مساحت پارکینگ ( در تراز زیرزمین) : ۳۰۰۰ متر مربع
تراکم: ۱۵٫۵%
فضای سبز: ۴۶%

منبع این خبر : معمارنیوز
با توجه به مطالعات صورت گرفته توسط گروه طراحان  United Design از بافت مجموعه و آنالیز برنامه های مدرسه، چهار عملکرد اصلی در مدرسه به ترتیب زیر شناسایی و اولویت بندی شده است: حوزه عمومی، حوزه آموزشی، فضاهای نشیمن و امکانات ورزشی.

این تقسیم بندی با هدف بهبود سیرکولاسیون داخلی و زمان دانش آموزان، معلمان و مهمانان صورت می گیرد.

هدف اصلی در این طراحی، تعامل این سیستم با منظر  آن است. برای رسیدن به این هدف، سبک باغ های Suzhou به عنوان مرجع اصلی قرار گرفته است که در آنها، آب نقش اصلی را بازی می کند. در این پروژه سعی بر آن است که حضور آب در قالب طراحی مدرن، پررنگ تر شود.

در مقیاس شهری، اجزایی که  برای طراحی انتخاب می شوند می بایست ویژگی های زیر را دارا باشند: سیستم های آبی ، با توجه به ویژگی های بین المللی آن بر اساس مدت زمان طولانی از روابط اقتصادی که با شرکت های خارجی وجود خواهد داشت.

در مقیاس محلی، این سایت از سمت جنوب با مدرسه تجارت فوکوا   که توسط Gensler طراحی شده است و از سمت شمال غرب با خروجی بزرگراه، شناخته می شود. در این جا لازم است که طراحی ارتیاطی نیز با مدرسه قبلی که در مرکز شهر قرار گرفته بود، داشته باشد، به ویژه شاخصه  اصلی آجرهای قرمز رنگ حجم بنای سابق و کلاس های قدیمی، بناهای شرقی و غربی و در نهایت کتابخانه ای است که سبک خاص خود را داشت.

بیشتر مدارسی که  به عنوان نمونه موردی، مورد مطالعه قرار گرفت دو نقطه مشترک داشتند، یکی حیاط با مقیاس بسیار بزرگ که درست بعد از ورودی اصلی، قرار می گرفت که معمولاً بدون هیچ گونه درخت، نیمکت و حتی دانش آموز(!) بود و دومی ساختمان اداری که درست در پس حیاط با هدف تحت تأثیر قراردادن مهمان ویژه و دانش آموزان(!) قرار می گرفت. بنابراین اولین ایده برای طراحی، حفظ حیاط ولی کوچکتر کردن مقیاس آن تاحدی بود که ظرفیت عده زیادی از دانش آموزان و اساتید را در مراسم های مختلف پاسخ گو باشد. از سوی دیگر با توجه به این که هدف اصلی در مدرسه آماده سازی و تربیت دانش آموزان است، توجه عمده طراحی به سوی کتابخانه قرار گرفت، که جایگزین ساختمان اداری در پلان اصلی شد.

به منظور تأکید بر کتابخانه، این بنا از سه جهت با تعدادی از محورهای آبی احاطه شده است، این در حالی است که حیاط مدرسه که ورودی اصلی در آن قرار می گیرد با سه عنصر زیر مشخص می شود:

۱)    آمفی تئاتر روباز برای اجرای برنامه های گوناگون از جمله تئاتر و سینما در سمت چپ

۲)    راه پله به ورودی اصلی در وسط

۳)    رمپ دسترسی در سمت راست

این کتابخانه خود به خود به صورت پلی قرار گرفته است که تالار کنفرانس (در دو تراز متفاوت -۵ متر و همکف) را با مجموعه کلاس های درس (با عرض۱۰ متر در تراز همکف) مرتبط می سازد. ایده فرم اصلی نیز هدایت نور طبیعی بود که از اسکیس های اولیه حاصل شد. در این رابطه تلاش بر این بود که  صندلی های تالار واتاق های مطالعه با نظامی از نور طبیعی ترکیب شوند.

اهمیت منظر آب  در این پروژه به این صورت نشان داده شده است که آب از تراز همکف به سمت (-۵) متر به آرامی حرکت می کند. این تغییر تراز ، از طریق پله هایی که سه استخر یزرگ را تشکیل می دهد مشخص شده است که ” سه گنجینه Kunshan” نام گرفته است: استخر Kunshan Stoneکه همتراز با کتابخانه قرار گرفته است. Jade Flower که در تراز ۲٫۵- قرار گرفته است، Twin Lotus Flower ؛ پیرامون این حیاط و ورودی، اولین بخش از ناحیه بندی برنامه فیزیکی پروژه قرار گرفته است: حوزه عمومی، جایی که ساختمان اداری در بال غربی و سالن کنسرت و اجتماعات در بال شرقی آن قرار گرفته است، این تالار دارای سالن انتظار است که منظره ای رو به حیاط اصلی دارد.

آخرین ساختمان این مجموعه در واقع بنای ارتباطی است با حوزه آموزشی؛ که در آن کلاس های موسیقی، رقص و هنر قرار گرفته است. برج ساعتی که زمان شروع کلاسها (به ویژه برای دانش آموزان) را مشخص می کند و رابط میان فضاهای آموزشی کلاس ها نیز می باشد؛ جهت گیری و المانی از مدرسه سابق را نیز یادآور می شود: ساختمان های شرقی و غربی آن با آجر قرمز رنگ کار شده اند.

همانطور که پیشتر نیز بیان شد، علت استفاده از این متریال، یادآوری و بازگشتی به مدرسه سابق در مرکز شهر بود، که در طی مصاحبه ای با دانش آموزان آن، بیش از هر چیز، ذهنیت مدرسه پیشین را زنده می ساخت. کلاس ها به صورت E شکل طراحی شده اند که با قرار گرفتن در مقابل هم حیاط مرکزی های کوچکی را به وجود می آورندکه آزمایشگاه در بخشی از آن قرار می گیرند.

در طراحی این کلاس ها توجهی ویژه ای صورت گرفته است، که از سویی الهام گرفته از سقف های شیبدار سنتی چینی است، از سویی دیگر آن را با نیاز های تکنیکی نظیر تهویه مکانیکی در زیر آن ، سلول های فتوولتاییک بر روی آن و تهویه طبیعی ترکیب می کند. قسمت غذاخوری در این بخش عملکرد های زیر را هم پوشانی می کند، فضایی با عنوان Barycenter  که میان حوزه آموزشی و نشیمنی قرار گرفته است، خوابگاه های دانش آموزان، معلمان و ICCC( که نوعی فضای اقامتی برای بازدیدکنندگان و دانش آموزان خارجی است).

از آنجایی که عنصر آب نقش مهمی در این مجموعه بازی می کند؛ از آن به عنوان یک فیلتر مابین فضای اقامتی معلمان و دانش آموزان استفاده شده است. این نوار آبی شبیه به اسلکه ساحلی این شهر به نظر می آید. غذاخوری علاوه بر این، در ابتدای مسیر ۱۲ متری قرار گرفته است که کلاس ها را با سالن بدنسازی یعنی آخرین بخش از حوزه طراحی، مرتبط می سازد ( در چین معمولاً ارتباط مستقیمی میان کلاس هاو بخش دو میدانی وجود دارد).

علت انتخاب محل مسیر های دو، خیلی طبیعی به نظر می رسد، با توجه به شکل سایت و خروجی بزرگراه در چنین مکانی قرار گرفته است و به عنوان فضای حایلی است که از میزان صدای بزرگراه می کاهد. ما سه محور اصلی در عرض این سیستم در نظر گرفته ایم. محوری در طول بال غربی کتابخانه، محور عمومی که مستقیماً حیاط اصلی را به سالن بدنسازی و ورزشی مربوط می کند و در مسیرش از تالار  موسیقی می گذرد.

یک محور مرکزی تداخلی دیگری (مختص دانش آموزان و بازدیدکنندگان) میان حوزه کلاس ها و کتابخانه وجود دارد که کل مجموع را به هم مربوط می سازد؛ و در نهایت محور دانش آموزان که کلاس ها، غذاخوری و خوابگاه ها را به هم متصل می کند.























منبع : معمارنیوز